Om Norsk Falkejakt Forbund

NFF ble etablert av Ellen Hagen og Marthe Holgersen Kjørkleiv 9.september 2019 i Stavanger, og ble godkjent i Brønnøysundregisteret november 2019. NFF er en frivillig organisasjon som driver folkeopplysning, veiledning og formidling av kunsten å jakte med rovfugl, historisk og praktisk.

I desember 2019 ble Norsk Falkejakt Forbund offisielt medlem av IAF - International Association for Falconry and Conservation of Birds of Prey ved årsmøte i Spania. IAF er verdens største jaktorganisasjon.

Ellen Hagen har drevet med falkejakt siden 2013, og tatt sertifisering innen falkejakt, rehabilitering av skadde rovfugler og skadedyrkontroll med bruk av rovfugl, i tillegg til den norske jegerprøven. Ellen er Norges første norske falkoner som har dedikert både kunnskap, rådgivning og egentid på å lære seg historisk og praktisk falkejakt i utlandet. Hun jobber med kulturarvspedagogikk ved Arkeologisk museum, UiS og underviser og formidler om kulturarv og arkeologi.

Marthe H. Kjørkleiv har tatt den norske jegerprøven og er en aktiv jeger med mest fokus på reinsdyr- og rådyrjakt. Hun er blitt fascinert av kunsten å jakte med rovfugler, og fullførte den britiske falkejaktlisensen hos Raptor Awards høsten 2023, og er den andre i Norge med denne lisensen. Marthe jobber som rådgiver innen kulturarv og arkeologi hos Rogaland Fylkeskommune.